divendres, 11 de maig del 2012

Presentació.




Quatre apunts sobre el mètode i els materials.



L’objectiu de crear una nova eina pel reforç de matemàtiques és poder donar una atenció adaptada a alumnes amb dificultat d’aprenentatge.
El repte de transmetre uns coneixements a alumnes en que els mètodes tradicionals no han funcionat i que molts cops surten de l’aula per rebre atenció individualitzada no és una feina fàcil.
Aquesta realitat ens fa plantejar si la solució rau simplement en una atenció individualitzada de més hores, o hem de començar a qüestionar-nos alguns mètodes que, per alguns alumnes, no han funcionat.
Quan s’anomena mètode, no consisteix en la descripció d’uns materials i dels seu ús, això, si ens permeten els professors de llengua, o anomenarem l’estrat. El substrat, i per tant la base o l’essència tàcita del treball que es pretén portar a terme, es troba més relacionada en com nosaltres, els professors de reforç de matemàtiques, plantegem l’assignatura als alumnes.
Un armari amb un conjunt de material inventariat i classificat per un propòsit d’aprenentatge té com a objectiu facilitar la nostra tasca, no obstant l’èxit de la nostra feina passa per buscar una fórmula, adaptada a cada cas, que faciliti la comprensió de la matèria de la forma més efectiva possible.
Aquest material no funciona si basem el nostre treball en exigències curriculars similars a les del grup-classe o els nostres objectius els fixem en el curt termini.
La capacitat de crear un ambient adequat són la base per una relació positiva entre les capacitats de l’alumne i els coneixements que aquest por assolir. Serà difícil l’èxit sense el compromís d’aquest, si aconseguim autoexigència i la motivació del propi alumne per realitzar els treballs que se l’hi plategem haurem obtingut la finalitat primera d’aquest projecte.

El procés d’aprenentatge.
Una possible taxonomia d’aprenentatge de forma molt resumida, és aquella en la que experimentem:
1.- llenguatge concret. Ens basem en realitats tangibles per aprendre. Exemple: Si parlem de cadira, volem veure i tocar una cadira.
2.- llenguatge simbòlic. Continua sent tangible, però ja no és una realitat concreta. Exemple: l’expressió de la cadira ja no passa per la pròpia cadira, sinó que en comptes d’aquesta, podem fer un dibuix o posar un gomet verd que direm que la representa.
3.- Llenguatge abstracte. És el que més utilitzem en el món de les matemàtiques, perquè és el que ens permet arribar més lluny. Exemple: 1, x,...
A l’aula, ja sigui per les exigències del currículum o per la nostra facilitat en el mètode tradicional que es basa en el llenguatge abstracte, moltes vegades fem servir directament aquest tercer, eina d’èxit assegurat amb els alumnes amb capacitat lògica i abstracció de la realitat, com també en alumnes que tenen capacitat de treball per madurar processos amb els que hi tenen dificultat. 

Aquest bloc és una breu descripció de tots els materials que ja hi ha disponibles al departament de matemàtiques, així com fer un recull de recursos, didàctiques, estratègies... que facilitin l'aprenentatge de les matemàtiques a alumnes amb dificultat, a la vegada crei un banc de recursos al que tot el professorat s'hi pugui acollir per facilitar la transmissió de conceptes clau dins l'assignatura.

Tanmateix l’experiència ens diu que sempre tenim un grup d’alumnes “creuat” amb la matèria, que acaben suspenent o resolent les coses que es plantegen de forma mecànica desconeixent per complet la naturalesa del que estant treballant. Alguns d’aquests recursos no es volen limitar a ser una eina de reforç pels alumnes amb moltes dificultats, sinó un recurs que el professor de matemàtiques tindrà a l’abast per desenvolupar el llenguatge simbòlic abans de realitzar els processos d’abstracció de la realitat.

Important a tenir en compte!!!

El material que es presenta a continuació no té l'objeciu final de resultar més lúdic, amè... tot i que tampoc renuncia a aquesta possibilitat, la dinàmica de les classes, no exclou en cap cas la metodologia de treball a la llibreta, els exercicis, la dedicació i l'esforç dels alumnes. És més, en molts casos hi haurà una necessitat alta de concentració, mètode i continuitat que portin a un procés de maduració dels conceptes a treballar dins l'alumne i esdevinguin així una eina eficaç de treball.

Els materials tenen un procés, però no un mètode adscrit, aquest només és fruit de cada professor amb relació als alumnes i de la seva pròpia manera de viure les classes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada